WYCIECZKA DO MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

„Chcieliśmy być wolni i wolność sobie zawdzięczać” (Jan Stanisław Jankowski)- takie motto znajduje się nad wejściem do Muzeum Powstania Warszawskiego, które dnia 8 stycznia 2020r. pojechali zwiedzać uczniowie klas ITI, ITL oraz ILOA i ILOR wraz z opiekunami.

Spod szkoły wyjechaliśmy o godz. 8.00, zaś na miejscu byliśmy o godz. 9.40. Muzeum zwiedzaliśmy podzieleni na dwie grupy, każda grupa miała swojego przewodnika.

Już po wejściu do muzeum zauważyliśmy, że podłoga jest wyłożona kostką brukową, aby można było poczuć atmosferę tamtych czasów. Serce obiektu to stalowy mur, w którym widać ślady po pociskach. Z jego wnętrza usłyszymy brzmienie bijącego serca Warszawy 1944 roku. W pobliżu muru na ścianach są zawieszone aparaty telefoniczne, z których można „dzwonić” do uczestników walk z tamtego okresu i odsłuchać wspomnień powstańców.

Ekspozycja muzealna oddziałuje na nas światłem, dźwiękiem, obrazem, a efekty multimedialne przybliżają powstańczą rzeczywistość. Możemy oglądać walkę i codzienne życie powstańców na tle okupacji z wykorzystaniem nowoczesnych technik audiowizualnych.

W muzeum znajdują się powstańcze opaski, zdjęcia, broń, umundurowanie, fragmenty gzymsów pochodzące ze zburzonego Zamku Królewskiego, motocykl BMW R12 wykorzystywany przez armię niemiecką w czasie II wojny światowej, replika bunkra niemieckiego, do którego można nie tylko zajrzeć, ale i wejść.

W czasie zwiedzania zaglądamy też do drukarni, gdzie znajduje się replika maszyny drukarskiej, na której drukowano m.in. odezwę wzywającą do walki zbrojnej. Możemy także przejść kanałem żeby, chociaż w małym stopniu poczuć to, co przeżywali przemieszczający się kanałami powstańcy. Duże wrażenie robi na nas replika Liberatora- samolotu, z którego dokonywano zrzutów z pomocą dla walczącej Warszawy. Oglądamy także trójwymiarowy film „Miasto ruin” – ponad pięć minut symulacji lotu „Liberatora” nad zniszczoną i wyludnioną Warszawą z 1945 roku. Obraz w sugestywny sposób oddaje grozę i skalę zniszczeń stolicy po II wojnie światowej.

Wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego robi na nas ogromne wrażenie. Musimy pamiętać o tych, którzy oddali życie za ojczyznę, gdyż to część naszej historii. Na jednej ze ścian muzeum można zauważyć taki napis: „Trzeba było to wszystko przeżyć, aby zrozumieć, żeby Warszawa nie mogła się nie bić”- to jedno zdanie chyba jednoznacznie podsumowuje zasadność 63 dni walki powstańców.

Na koniec wpisujemy się jeszcze do księgi pamiątkowej i w zadumie opuszczamy mury muzeum.